Gmina Nowe Miasto Lubawskie Logo: Gmina Nowe Miasto Lubawskie Natura Możliwości Ludzie

Szlaki piesze

Na terenie Gminy Nowe Miasto Lubawskie można znaleźć wiele urokliwych i malowniczych miejsc. Są też punkty gdzie przemawia historia i inne, gdzie można znaleźć ciekawe okazy przyrody. Aby ułatwić pieszym turystom poruszanie się w terenie i dotarcie do takich miejsc wytyczono i oznakowano szlaki turystyczne. Dwa z nich przebiegają przez obszar naszej Gminy.
Są to:

• Szlak żółty - ( w rejestrach PTTK oznaczony jako TO-231) prowadzi z Torunia, wzdłuż doliny Drwęcy, przez Pojezierze Brodnickie do Radomna, skąd jego przedłużenie prowadzi na teren Pojezierza Iławskiego. Szlak żółty jest fragmentem szlaku europejskiego łączącego Niemcy i Litwę, który oznaczony jest w międzynarodowych spisach kodem E-11, a przez teren Polski wiedzie od Słubic po Ogrodnik!.
    Szlak „wkracza" na teren Gminy u zachodnich brzegów Jeziora Skarlińskiego (ok. 147 km od Torunia, ok 20 km od wsi Ostrowite i ok. 13 km od wsi Łąkorek). 0d rozwidlenia szos z Nowego Miasta Lubawskiego do Biskupca Pomorskiego i Łąkorza szlak wiedzie polną drogą ok. 2 km do wsi Skarlin. Na początku tego odcinka rozległy widok na wydłużoną rynnę Jeziora Skarlińskiego. W centrum wsi za kościołem, na rozwidleniu szos. szlak skręca w lewo i drogą wśród pól doprowadza po kolejnych 2,5 km do wsi Lekarty. Tu znaki opuszczają szosę i kierują się polną drogą na północny wschód, w kierunku widocznego w dole jeziora Gryźliny. a następnie wzdłuż południowego brzegu jeziora na wschód do wsi o tej samej nazwie. Z Gryźlin szlak prowadzi od kościoła drogą wśród pól, dalej na wschód i północny wschód.
    Po przekroczeniu nasypu rozebranej linii kolejowej Iława - Nowe Miasto Lubawskie dochodzi od zachodu do Radomna. W Radomnie (160 km licząc od Torunia i 13 km od wejścia na teren Gminy) szlak prowadzi na południowy skraj jeziora Radomno. Następnie wschodnim brzegiem południowej zatoki tegoż jeziora aż do mostu na wschodniej zatoce jeziora Radomno. Poprzez most na jeziorze wiedzie do osady Nowy Ostrów i po ok. 1 km opuszcza teren Gminy. Po. ok. 9 km. trasą wzdłuż rzeczki Rudej, leśniczówki Katarzynki, jezior Czerwonego i Łąckiego, cały czas wśród lasów, doprowadza do Iławy. Przez teren Gminy szlak biegnie na przestrzeni ok. 15 km.

• Szlak czerwony - ( rejestrach PTTK oznaczony jest jako TO-2215 ) łączy Nowe Miasto Lubawskie z opisanym wyżej żółtym szlakiem doliny Drwęcy, a poprzez ten szlak z Pojezierzem Brodnickim i Pojezierzem Iławskim. Szlak prowadzi z Nowego Miasta Lubawskiego do Radomna i liczy ok. 13 km. Szlak zaczyna się w pobliży byłej stacji stacji PKP Nowe Miasto Lub., gdzie obecnie jest dworzec autobusowy i niemal od razu, po ok 1 km, wkracza na teren Gminy. Przez pierwsze 3 km prowadzi cały czas w górę szosą do Nawry. W wielu miejscach m.in. z placu u stóp pomnika poległych i pomordowanych w II wojnie światowej roztaczają się rozlegle widoki na dolinę Drwęcy. Ok. 2 km za Nawrą skręca w prawo i polną drogą, pofalowanym terenem, poprzez pola. niewielkie laski i łąki wiedzie na północ do Nowego Dworu. Stąd znowu szosą poprzez Chrośle prowadzi dalej na północ do centrum wsi Radomno.

Elementy dodatkowe powiązane z tą informacją